Proces nauki psa może przebiegać szybko i łatwo. Albo sprawiać problem właścicielowi, a dla czworonoga być powodem do stresu. Od czego to zależy? Poniżej najważniejsze czynniki mające wpływ na szkolenie.
# odpowiednia motywacja -
dla psa od wielkości dużo bardziej liczy się wartość nagrody; oprócz
cech indywidualnych zwierzęcia, siła motywacji jest zależna od bieżących
potrzeb; przykładowo gdy nasz pupil jest głodny wartościowe będą
smakołyki, gdy jest najedzony i wypoczęty lepszą nagrodą może okazać się
wspólna zabawa.
# miejsce szkolenia -
dobrze zaczynać naukę nowego polecenia w miejscu cichym, bez czynników
rozpraszających; jednak powtarzamy lekcję w różnym otoczeniu, by pies
nie kojarzył komendy z jednym miejscem; w razie potrzeby, podczas
wprowadzania bodźców, zaczynamy naukę od początku
# czytelny sygnał (komenda)
- podczas nauki polecenia należy używać jednego czytelnego i
zauważalnego dla psa sygnału; wykorzystanie kilku znaków na raz (np.
ruch ręką i komenda słowna) sprawi, że zwierzę zacznie reagować na jeden
z nich; by wprowadzić nowy sygnał należy dodać go tuż przed starym,
wyuczonym wcześniej znakiem
# wyczucie właściciela -
by wzmacniać pożądane zachowanie musimy dokładnie wskazać psu moment,
kiedy ono występuje; dlatego zaleca się używanie słów (np. dobry pies)
lub klikera przed nagrodzeniem (smakołykiem, pieszczotą itd.); jednak zastosowany dźwięk musi być natychmiast po pożądanym zachowaniu i kojarzyć się zwierzęciu z przyjemnym doznaniem (nagrodą)
# wrodzone predyspozycje -
ze względu na dawną użytkowość niektóre psy szybciej nauczą się pewnych
zadań, wykonywanie ich sprawia zwierzęciu wyraźną radość, a z innymi
mają problemy
# zdarzenie poprzedzające -
ponieważ pies uczy się na zasadzie skojarzeń, jeżeli podczas szkolenia
doświadcza pozytywnych doznań, ćwiczone przez niego zadanie będzie
lepiej zapamiętane (dobrze będzie się kojarzyć); jednak gdy poprzedzi je
nieprzyjemne zdarzenie, negatywna emocja może zostać skojarzona z
właśnie wykonywanym poleceniem, przez co pies będzie miał opory z jego
wykonaniem
# stres -
jeżeli występują podczas szkolenia oznaki stresu musimy przerwać naukę;
podenerwowany pies nie będzie w stanie skupić się na poleceniach, ani
ich zapamiętać lub będą one u niego wzbudzać negatywne skojarzenia
# czynniki neurofizjologiczne -
czyli chemiczne procesy zachodzące w mózgu psa mają bardzo duży wpływ
na zdolność uczenia się przez zwierzę; o zaburzeniach w ich prawidłowym
funkcjonowaniu świadczyć mogą zachowania przemieszane lub brak zdolności
do zapamiętywania jakichkolwiek zadań podczas szkolenia; problem ten
jest na tyle złożony, że niezbędna będzie pomoc behawiorysty lub lekarza
weterynarii o odpowiedniej wiedzy
# wcześniejsze doświadczenia -
dotyczy to zarówno stosowania w przeszłości nieprawidłowych metod
szkoleniowych jak i wyuczonych niewłaściwych zachowań psa ; nabyte
doświadczenia mogą powodować rezygnację, brak motywacji do wykonania
zadania lub być przyczyną reakcji agresywnych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz