Wizytówka

Wizytówka
Marek Leitner

piątek, 20 lipca 2012

Czynniki mające wpływ na szkolenie psa

Czynniki mające wpływ na szkolenie psa

 Proces nauki psa może przebiegać szybko i łatwo. Albo sprawiać problem właścicielowi, a dla czworonoga być powodem do stresu. Od czego to zależy? Poniżej najważniejsze czynniki mające wpływ na szkolenie.

# odpowiednia motywacja - dla psa od wielkości dużo bardziej liczy się wartość nagrody; oprócz cech indywidualnych zwierzęcia, siła motywacji jest zależna od bieżących potrzeb; przykładowo gdy nasz pupil jest głodny wartościowe będą smakołyki, gdy jest najedzony i wypoczęty lepszą nagrodą może okazać się wspólna zabawa.
 
# miejsce szkolenia - dobrze zaczynać naukę nowego polecenia w miejscu cichym, bez czynników rozpraszających; jednak powtarzamy lekcję w różnym otoczeniu, by pies nie kojarzył komendy z jednym miejscem; w razie potrzeby, podczas wprowadzania bodźców, zaczynamy naukę od początku
 
# czytelny sygnał (komenda) - podczas nauki polecenia należy używać jednego czytelnego i zauważalnego dla psa sygnału; wykorzystanie kilku znaków na raz (np. ruch ręką i komenda słowna) sprawi, że zwierzę zacznie reagować na jeden z nich; by wprowadzić nowy sygnał należy dodać go tuż przed starym, wyuczonym wcześniej znakiem
 
# wyczucie właściciela - by wzmacniać pożądane zachowanie musimy dokładnie wskazać psu moment, kiedy ono występuje; dlatego zaleca się używanie słów (np. dobry pies) lub klikera przed nagrodzeniem (smakołykiem, pieszczotą itd.); jednak  zastosowany dźwięk musi być natychmiast po pożądanym zachowaniu i kojarzyć się zwierzęciu z przyjemnym doznaniem (nagrodą)
 
# wrodzone predyspozycje - ze względu na dawną użytkowość niektóre psy szybciej nauczą się pewnych zadań, wykonywanie ich sprawia zwierzęciu wyraźną radość, a z innymi mają problemy
 
# zdarzenie poprzedzające - ponieważ pies uczy się na zasadzie skojarzeń, jeżeli podczas szkolenia doświadcza pozytywnych doznań, ćwiczone przez niego zadanie będzie lepiej zapamiętane (dobrze będzie się kojarzyć); jednak gdy poprzedzi je nieprzyjemne zdarzenie, negatywna emocja może zostać skojarzona z właśnie wykonywanym poleceniem, przez co pies będzie miał opory z jego wykonaniem
 
# stres - jeżeli występują podczas szkolenia oznaki stresu musimy przerwać naukę; podenerwowany pies nie będzie w stanie skupić się na poleceniach, ani ich zapamiętać lub będą one u niego wzbudzać negatywne skojarzenia
 
# czynniki neurofizjologiczne - czyli chemiczne procesy zachodzące w mózgu psa mają bardzo duży wpływ na zdolność uczenia się przez zwierzę; o zaburzeniach w ich prawidłowym funkcjonowaniu świadczyć mogą zachowania przemieszane lub brak zdolności do zapamiętywania jakichkolwiek zadań podczas szkolenia; problem ten jest na tyle złożony, że niezbędna będzie pomoc behawiorysty lub lekarza weterynarii o odpowiedniej wiedzy
 
# wcześniejsze doświadczenia - dotyczy to zarówno stosowania w przeszłości nieprawidłowych metod szkoleniowych jak i wyuczonych niewłaściwych zachowań psa ; nabyte doświadczenia mogą powodować rezygnację, brak motywacji do wykonania zadania lub być przyczyną reakcji agresywnych

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz